Mikael Svonni
Mikael Svonni får priset för sitt långvariga arbete för det nordsamiska språket i Sverige. Han växte upp i renskötselmiljö i Rávttas, två mil väster om Kiruna. Efter nomadskola blev det realskolan i Kiruna, samernas folkhögskola i Jokkmokk, lärarhögskolan i Luleå och sedan Umeå universitet. Mikael Svonni arbetade under 80-talet inom sameskolan som lärare, skolkonsulent och skolchef. Efter studier i samiska skrev han en avhandling om samiska skolbarns behärskning av samiska och disputerade 1993. 1999 blev Mikael Svonni docent i samiska vid Umeå universitet och professor 2003. Sedan 2008 arbetar han som han professor i samisk språkvetenskap vid Universitetet i Tromsø. Han har skrivit ett flertal artiklar om samiska språk i skolan, arbetat mycket med grammatikfrågor, skrivit en samisk grammatikbok för universitetsundervisning och publicerat två ordböcker i svenska-nordsamiska , den första 1990 och den andra 2013.
Vuolab Kerttu
Vuolab Kerttu är en samiskspråkig författare från Utsjoki i Finland. Kerttu Vuolab skriver på nordsamiska, framför allt för barn och ungdom, och illustrerar sina egna böcker. Enligt Gollegiella-kommittén förtjänar hon priset för sitt arbete att främja den nordsamiska skönlitteraturen. Hon är känd särskilt för sitt rika och färggranna språk, och genom sina litterära verk har hon framgångsrikt lyckats bevara samernas muntliga berättartradition och göra den bekant. I sina berättelser väcker hon till liv varelser och sagofigurer som hör till den samiska mytologin: gudarna av luft, jord, eld och vatten, stalona och trollen. Samtidigt beskriver hon dock också det moderna samiska samhället, så att berättelserna belyser både det förflutna och framtiden. Vuolab är speciellt barnboksförfattare. Därtill har hon varit länskonstnär i Lappland. Som översättare, aktiv samhällelig debattör och kulturpolitisk opinionsbildare har hon främjat det samiska språkets ställning.
Seija Sivertsen
Seija Sivertsen är lärare i skoltsamiska i Sevettijärvi i Finland och får priset för att hon har ägnat hela sitt liv åt det skoltsamiska språket, den skoltsamiska kulturen och den skoltsamiska gemenskapen. Hon undervisar barn i olika ålder från förskoleelever till gymnasieelever med samiska som modersmål. Därtill omfattar hennes arbetsuppgifter även undervisning i ortodox religion på skoltsamiska. Dessutom är Sivertsen ansvarig för att granska studentprov i skoltsamiska som modersmål. Utöver undervisningen svarar hon också i hög grad för utarbetandet av läromedel i skoltsamiska och har fungerat som korrekturläsare av texter på skoltsamiska. Sivertsens utmaning har varit att hon till en stor del varit tvungen att göra sitt arbete ensam, eftersom det finns så få människor som arbetar med skoltsamiska. Vid sidan av undervisning och utarbetande av läromedel har Sivertsen också gjort översättningar.