Vad är Sápmi?
Samerna lever i Ryssland, Finland, Norge och Sverige. Området där samer alltid bott kallas ofta Sápmi.
Sápmi är hela norra delen av Nordkalotten, från ryska Kolahalvaön i öster till det svenska landskapet Dalarna i söder.
Det bor samer i hela Sverige, men mest i norra Sverige.
Hur många samer finns det?
Det finns ungefär 100 tusen samer i de fyra länderna.
Ryssland har 2 tusen samer, Finland 8 tusen och Norge har mellan 50 och 65 tusen samer.
I Sverige finns mellan 20 och 40 tusen samer. Det finns inga exakta siffror.
Vi har inga folkräkningar där man ska säga vilket folk man tillhör.
Ett urfolk
Samerna är ett av världens urfolk som har levt på samma plats hur länge som helst. I flera tusen år. Ingen vet varifrån samerna kom från början.
Samerna levde i sitt område innan de nordiska länderna bildades. Samer har en egen kultur och eget språk och egna traditioner. Inom renskötseln och jakten har man alltid haft ett eget sätt att organisera sig i grupper.
Då är man ett urfolk.
Ella-Sara om Sápmi:
