Förut hade samerna en egen tro där de delade upp världen i tre delar:
- den underjordiska världen
- den jordiska världen och
- den himmelska världen.
Alla tre världarna hade egna gudar. Nåjden var en slags medicinman. Han kunde ta kontakt med andevärlden.
Senare blev samer kristna under tvång. Men också många av fri vilja.
Den gamla naturreligionen finns inte kvar. Bara minnen och tankar om livet.
Vi vet inte så mycket om den gamla naturreligionen. Man gissar att den liknar naturreligioner från Sibirien.